ESPORTS: Video spēļu fenomens, kas diktēs noteikumus nākotnē

Lasīt rakstu


ESPORTS: Video spēļu fenomens, kas diktēs noteikumus nākotnē

Gaming Raksts pievienots: 2021. gada 07. septembrī

ESPORTS: Video spēļu fenomens, kas diktēs noteikumus nākotnē

Domājams jau tuvākajos gados Olimpiādē būs vēl viena jauna kategorija.


Kopš 1972. gada, kad pirmo reizi tika oficiāli aizvadīts video spēļu turnīrs, ir mainījies daudz kas. Lielākā daļa šī brīža e-sportisti vēl nebija dzimuši, tikmēr viņu vecvecākiem pat sapņos nerādījās, ka 50 gadus vēlāk viņu mazbērni varēs pelnīt sev iztiku, spēlējot datorspēles ar cilvēkiem no visas pasaules. Katrs no savām mājām, tomēr atrodoties vienotā kibertelpā. Toreiz, Stenfordas universitātē, ASV, pieci studenti sacentās “Starpgalaktiskajā visuma karu olimpiādē”. Turnīra galvenā balva - gada abonements žurnālam – Rolling Stones.

Šodien, e-sports ir viena no visstraujāk augošajām industrijām pasaulē. Tiek organizēti milzīgi turnīri, kuru auditorija pārsniegusi pusmiljarda robežu 2021. gadā. Šajos turnīros piedalās komandas, kuru sastāvā profesionāli spēlētāji pamatskolas vecumā, taču balvu fondi un līgumu summas, mērāmi miljonos dolāru. Piemēram, ASV, profesionālie e-sportisti tiek klasificēti tieši tāpat kā ierasto sporta veidu atlēti. Arī viņiem nepieciešams trenēties katru dienu, lai sasniegtu labākos iespējamos rezultātus. 10-12 stundas dienā, spēlējot ar savu komandu, aizvadot fiziskus treniņus, lai nodrošinātu labāko iespējamo reakciju un prāta tonusu. Papildus tam, arī savas un citu spēlētāju spēles analizēšana, lai nākošajā dienā spētu uzdevumu izpildīt labāk. Šāda karjeras izvēle kļūst par dzīves stilu, un tas ir vienīgais veids kā sasniegt tās virsotnes, līdz ar kurām nāk sponsorēti līgumi ar lielākajiem pasaules uzņēmumiem un komandām. 

Jau pirms 2020. gada Tokijas olimpiskajām spēlēm tika runāts par e-sporta iekļaušanu oficiālajā disciplīnu sastāvā. Šobrīd sarunas ir tikušas tiktāl, ka 2024. gads varētu būt pārlieku agri, lai iekļautu tik jaunu sporta veidu medaļu kopvērtējumā, tomēr netiek izslēgta iespējamība, ka e-sports jau varētu figurēt olimpiādē kā izklaides disciplīna, tādējādi kļūstot par pilntiesīgu Olimpisko spēļu dalībnieku, kas būs milzīgs solis šī sporta veida attīstībā. Tas, apvienojumā ar vispārējo datorspēļu pieejamību, paver milzu iespējas visiem pasaules iedzīvotājiem, dodot vēl vienu lauciņu, kurā sevi pierādīt. Lielākā daļa šo spēļu pieejamas bezmaksas, un datori, kas spējīgi tās veiksmīgi palaist, kļūst par arvien ikdienišķīgāku parādību daudzviet pasaulē, ne tikai attīstītākajās pasaules valstīs. Ar šo sporta veidu var nodarboties jebkurš, spēlējot sevis izvēlēto spēli ikdienā un izmantojot visiem pieejamo informāciju tīmeklī. E-sportisti savstarpēji dalās ar padomiem, veidojot pamācību video un straumējot savas veiksmes, kā arī neveiksmes tiešraidē. Tādējādi visiem jaunajiem censoņiem ir iespēja vērot, klausīties un mācīties no labākajiem, lai kādudien sacenstos pret viņiem.
Šī nu jau kļuvusi par miljardus vērtu industriju, kas turpina savu straujo attīstību, līdz ar vispārējo tehnoloģiju izaugsmi pasaules tirgū. Tiek regulāri organizēti gan klātienes, gan tiešsaites turnīri dažāda līmeņa sportistiem. Līdz ar to arī dibinātas dažādas organizācijas, lai strukturizētu e-sportu līdzīgi, kā tas tiek darīts ar jebkuru citu profesionālo sporta veidu pasaulē. 

Viena no e-sporta galvenajām priekšrocībām ir spēja sadarboties ar visa veida organizācijām, tādējādi, ievērojami atvieglojot savu izaugsmi. Dažādu sporta veidu zvaigznes mēdz piedalīties e-sporta pasākumos, piedaloties tajos paši, sponsorējot vai vienkārši sekojot līdzi nozīmīgākajiem turnīriem un komandām, kas tajos piedalās. Ne vien paši sportisti, bet arī profesionālo sporta komandu īpašnieki iesaistās e-sporta kultūrā un biznesā. Latviešu basketbolista Kristapa Porzinģa pārstāvētās komandas – Dalasas "Mavericks" īpašnieks, Marks Kubans 2018. gadā dibināja pats savu e-sporta organizāciju, lai piedalītos NBA2K League, kuru izveidojusi pati Nacionālā Basketbola Asociācija un tās komandas, lai attīstītu gan savu, gan e-sporta izaugsmi. Par šo sacensību aktualitātēm tiek runāts arī NBA tiešraižu laikā un balvu fonds 2021. gada sezonai ir 1.5 miljoni ASV dolāru, tikmēr spēlētāju alga sešu mēnešu sezonā, svārstās no 33 līdz 37 tūkstošiem ASV dolāru. Papildus tam, protams, arī dažādi individuālie sadarbību līgumi, kurus dod palielināta vispārejā atpazīstamība. 

Turklāt, līdz ar globālās pandēmijas pirmo vilni, ievērojami palielinājās uzmanība, kas tiek pievērsta e-sporta aktualitātēm un notikumiem. Šīs krīzes ietvaros pat bijuši mirkļi, kad e-sports ir vienīgās sacensības, ko iespējams vērot un atbalstīt tiešraidē. Turklāt, iedvesmojoties no tikko ekrānā redzētā, skatītājs var ātri pārslēgties uz savu datoru vai telefonu un izmēģināt spējas kādā no e-sporta veidiem pats. Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc futbols ir sporta karalis jau gadu desmitus, ir fakts, ka ar šo sporta veidu var nodarboties gandrīz jebkur pasaulē. Cilvēce jau sasniegusi līmeni, kurā aptuveni 60% pasaules iedzīvotāji izmanto internetu, kas nozīmē, ka turpinoties tehnoloģiskajai attīstībai, e-sporta popularitātes augšupeja ir neizbēgama un pašsaprotama. 

Lai arī salīdzināt sevi ar e-sporta pasaules lielvalstīm būtu pāragri, arī Latvija pēdējos gados strauji attīstījusies šajā nozarē. 20 gadus jaunais Helvijs Saukants, e-sporta pasaulē zināms kā brokyy, jau pamanījies nopelnīt aptuveni 200 tūkstošus dolāru savas karjeras laikā, kopš 2017. gada. Viņš specializējas kā snaiperis, spēlē Counter Strike: Global Offensive, profesionālajā komandā – FaZe Clan. Tikmēr vēl viens šīs spēles eksperts, Mareks YEK1NDAR Gaļinskis jau pamanījies tikt pie aptuveni 240 tūkstošiem dolāru 21 gada vecumā. Viņš spēlē citā komandā, Virtus.pro, kur biežāk pilda kājnieka funkcijas, palīdzot komandai nodrošināt pretinieku bāzes veiksmīgu ieņemšanu.
E-sports māca jauniešiem ne vien pelnīt citādāk, bet arī izmantot savas stiprās puses, lai pildītu tieši to lomu, kas noteikta komandas kopējā modelī. Šādu prasmju apgūšana nodrošina spēju strādāt jebkāda veida organizācijās un vidēs arī pēc e-sportista karjeras beigām. Līdz šim, pārsteidzošā kārtā, vidējā vecuma robeža, kad spēlētāji izlemj pārtraukt savu e-sportista karjeru, ir 25. Tas, savukārt, nozīmē, ka šiem cilvēkiem pirms savas dzīves nozīmīgākajiem gadiem, ir bijusi profesionālas vides prasību un spiediena pieredze. Šo un visu iepriekšminēto iemeslu vadīti, arī Latvijas entuziasti sākuši rīkot e-sporta turnīrus, kā arī dibināt komandas, lai attīstītu šo daudzsološo sporta veidu Latvijā.

Līdz šim, visaktīvāk par to, lai Latvijas e-sports varētu konkurēt ar pasaules līmeni, cīnījušies klubs GoExanimo. Šīs organizācijas pirmsākumi meklējami 2009. gadā, kad vairāki datorspēļu entuziasti apvienojās komandā, lai kopā spēlētu Counter-Strike: Source. Viņi spēlēja paši un organizēja turnīrus, tādējādi veidojot stabilu cilvēku auditoriju, kuri palīdzēja veicināt kā kluba, tā kopējo nozares attīstību. Tas ļāva atvērt e-sporta bāru vecrīgā, kur aizvadīt turnīrus un vienkārši satikties ar domu biedriem. Šobrīd gan klubs no telpām izvācies, jo līdz ar pandēmijas ierašanos, klātienes turnīru organizēšana kļuva praktiski neiespējama, bet arī šī krīze beigsies, tāpēc Latvijas e-sporta vide jau gatavojas spert soli nākošajā līmenī, izmantojot šo laiku, kad e-sports kļūst populārāks. Latvijā dibināta e-sporta federācija – LESF, turklāt šo arodu iespējams mācīties, iestājoties e-sporta skolā. Līdzšinējie spēlētāji nopietnāk pievērsušies e-sporta organizatoriskajai pusei un jauno spēlētāju sagatavošanai, lai nākošajai paaudzei būtu vieglāk sasniegt tos augstumus, kuros jau šobrīd gozējas pasaulē labākie e-sportisti.

Kopā ar SPĒLĒT.LV, GoExanimo organize turnīru, kurā tiks noskaidrota spēcīgākā Counter Strike: Global Offensive komanda Latvijā. Šai komandai būs iespēja kļūt par pirmo komandu Latvijā ar pilnībā sponsorētu līgumu, kas sevī ietver stipendiju, 500 Eur mēnesī, kā arī visu nepieciešamo, lai sagatavotos veiksmīgai dalībai turnīros, atbilstoši mūsdienu e-sporta vides prasībām. Tas nozīmē arī augstu fizisko sagatavotību, lai nodrošinātu veiksmīgāku smadzeņdarbību augstas spriedzes apstākļos. Abas organizācijas lieliski saprot, cik prasīga ir šī vide, tāpēc profesionālas komandas dibināšana, kurai tiks nodrošināts viss nepieciešamais, lai e-sportisti varētu veltīt 100% uzmanību savu iemanu attīstīšanai, sķiet kā svarīgs solis elites līmeņa sasniegšanai. Iepriekšminētais turnīrs, kurā noskaidros labākos Latvijas Counter Strike: Global Offensive spēlētājus, starp kuriem tiks sadalīts arī 3000 Eur balvu fonds, norisināsies jau 2021. gada rudenī. Pirmais kvalifikācijas turnīrs paredzēts 26. Septembrī, tikmēr otrā kārta 3. Oktobrī. Fināls, eksluzīvi šim turnīram, tiks aizvadīts klātienē, Royal Casino Spa & Resort telpās, 16. un 17. Oktobrī. Šī ir iespēja jebkuram CS:GO entuziastam, pārbaudīt savas spējas un pārvēst hobiju par ikdienas ienākumu avotu un dzīves stilu. 

Līdzīgi raksti

SPĒLĒT KAZINO